The Blog

Sosyal Medya Nedir ve Neden Önemlidir?


Sosyal medya nedir sorusuna verilebilecek ilk cevap, “bir konu hakkındaki düşüncelerinizi en kısa sürede ve en hızlı biçimde bilgisayar tabanlı bir teknolojik platform üzerinde duyurabilmek” olur. Web 2.0 ile birlikte gelen etkileşimli internet sayesinde bireyler, konular hakkındaki yorumlarını paylaşarak, düşüncelerini ilgili yerlere daha hızlı bir şekilde ulaştırabilmektedir. Sosyal medya, halkın katkılarını içeren, anlık etkileşimli, içerik paylaşımının gerçekleştirildiği çevrim için iletişim kanallarıdır. Sosyal medya platformları aracılığıyla nerede olduğunuzu, gezdiğiniz yerler hakkında edindiğiniz bilgileri ve fotoğrafları, bir yemek hakkındaki düşüncelerinizi ve daha birçok şeyi çevrenizdeki insanlarla daha hızlı bir şekilde paylaşabilirsiniz. Dünya üzerindeki yaklaşık 8 milyar insanın neredeyse 4,5 milyarı sosyal medya platformlarını kullanarak paylaşım yapmaktadır. Araştırmalara göre sosyal medya kullanıcıları ortalama 2,5 saatlerini buna ayırıyor. Kendini özgürce ifade etmek, öz kimliğini bulmak, topluluk kurmak, duygusal destek vermek ve almak, farkındalık, diğer kişilerin tecrübelerinden faydalanmak gibi durumları sosyal medyanın olumlu yönleri şeklinde sayabiliriz. İlgili yerlere veya kişilere, sosyal medya platformları sayesinde hızlıca ulaşmanın kolaylığı sayesinde sosyal medya, günümüzde önemli bir yer edinmiştir.

Sosyal Medya Platformları Nelerdir ve Ne İşe Yararlar?

2019’un sonları itibarıyla dünyada 800’den fazla sosyal medya platformu bulunmaktadır. Ülkemizde kullanılan en popüler platformlar Facebook, Instagram, Youtube, Whatsapp, Tumblr, Tiktok, Twitter, LinkedIn, Skype, Snapchat, Tumblr gibi sosyal medya programları ve siteleridir. Bu platformlar daha çok, istatistiklere göre mobil kullanıcı sayısının yaklaşık 76 milyon olduğuna bakılırsa akıllı telefonlar üzerinden kullanılmakta. Sosyal medya platformlarının çoğu ücretsiz üyeliklerle işlemektedir. E-posta adresi ve kişinin belirlediği bir şifre ile kayıt olunduktan sonra bazı genel kişisel bilgiler verilerek ve bir de fotoğraf yükleyerek profil oluşturulur. Kişi, aynı platforma üye olan çevresi ile veya örneğin beğendiği bir sanatçı ya da radyo kanalı ile iletişime geçmeye başlayabilir. Anlık paylaşıma dayalı olması sebebiyle sosyal medya platformları kişilerin hayatını kolaylaştırmaktadır. Son zamanlarda oldukça sık kullanılan ve bir konuya ait paylaşımların bulunabilmesi açısından “hashtag”ler, yani “etiket”ler sosyal medyada önemli bir yere sahiptir. Hashtag’ler sayesinde, örneğin yaşadığınız ilde nelerin paylaşıldığını görebilir, yol durumunu ya da geleneksel medyaya yansımayan olayları okuyabilir, izleyebilirsiniz. Örneğin, bir sokak köpeğine yuva bulmak istediğinizde bunu sosyal medyada paylaşmanız durumunda, sizi takip eden ya da aynı platformda arkadaş listenizde görünenler tarafından duyurunuz kısa sürede yayılır; onların da paylaşımınızı yeniden paylaşması durumunda ulaşılan kitle gittikçe çoğalır. Sosyal medya sayesinde halk kendi sesini duyurabilmekte ve bir nebze de olsa haksızlıklara karşı birlik olarak adaleti sağlamaya gayret etmekte ve bu sayede toplum da daha duyarlı hale gelmektedir. Halkın, görüşlerini sosyal medya ile dile getirmesi işletmeler açısından da faydalıdır. Bir restorana gittiğinizde burası hakkındaki görüşlerinizi sosyal medya hesaplarınızdan paylaştığınız takdirde, restoran kendi artılarını ve eksilerini görecek ve buna göre bir yol çizecektir. Bunun yanında yapmış olduğunuz yorum sayesinde, örneğin akşam yemeğini nerede yiyeceğine karar verememiş kişilere de tavsiye vermiş olursunuz. Gezdiğiniz bir ören yerinin fotoğrafını paylaşarak, orayı henüz duymamış ya da gitmeye bir türlü fırsat bulamamış olanlara da önayak olabilirsiniz.

Şirketler İçin Sosyal Medya Kullanımının Önemi

Sosyal medya ilk başlarda arkadaşlar ve aileler arasında kullanılan bir platform olsa da şimdilerde şirketler için de mühim bir pozisyonda bulunmaktadır. Kişilerin günde en az 2,5 saatlerinin bu tür platformlara ayrıldığı düşünüldüğünde şirketler için sosyal medya yöneticiliği büyük önem taşımaktadır. İşletmeler sosyal medyayı marka tanıtımı, piyasaya sürdükleri ürünler, müşterilerle birebir iletişim ve büyümeye giden yolda daha hızlı adımlar atabilmek için kullanmaktadırlar. Sosyal medya hesaplarından alınan istatistikler ve etkileşimlerle işletmelerin ne derece ilerledikleri tespit edilebilmekte ve gerektiğinde daha verimli bir harita çizilebilmektedir.

Sosyal Medya Reklamları

Birçok marka sosyal medya platformlarını etkin bir şekilde kullanmaktadır. İşletmeler ya da bireyler, sosyal medya reklamları sayesinde, hedeflenen kitleye rahatlıkla ulaşabilmektedir. Ulaşılabilirliğinin kolaylığı ve maliyet avantajları sayesinde sosyal medyanın rolü pazarlamada oldukça büyüktür. Burada sosyal medya yöneticiliği devreye girer ve bu kişilere önemli bir rol düşer. Markanın veya hizmetin iyi bir şekilde tanıtılması, bir amacın ve hedef kitlenin belirlenmesi, reklamın yayımlanacağı zaman aralıklarına dikkat edilmesi gerekmektedir. Oluşturulan görsel, çekici bir başlık ve hedef kitleyi sıkmayacak özgün bir açıklamayla amaca ulaşılabilmektedir. Daha önce de bahsettiğim gibi, sosyal medya etkileşim üzerinden yürümektedir ve bu sebeple işletmeniz, ürününüz, hizmetiniz vs. hakkında yapılan yorumlara dikkat etmeniz ve cevap vermeniz kitlenin sadakati açısından önemlidir. Geleneksel medyaya verilen reklamlardansa sosyal medyada yayımlanan reklamlar daha az maliyetli olduğu için daha çok tercih edilmektedir. Sosyal medya reklamcılığı sayesinde -hedef kitlenize daha hızlı ulaşabildiğiniz için- satışlarınız artar, kişiye özel gösterilen reklamlar sayesinde bilinirliğiniz artar, yapılan geri dönüşler ve yorumlar sayesinde müşteri memnuniyeti politikanıza yön verirsiniz ve istatistiklerinizi rahatlıkla görebilirsiniz. Sosyal medya reklamcılığı ülkemizde daha çok Google, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube gibi platformlarda, düşük maliyetle ve belirlenen kitleye en doğru şekilde ulaştırılmaktadır.

Bugünlerde sosyal medya, yeni bir iş olanağı olarak karşımıza çıkmakta. Paylaşımlarınızla takipçilerinizin, beğenilerinizin ve kişilerle olan etkileşiminizin artması sayesinde işletmeler sizinle iletişime geçmekte ve reklam ortaklığı sunmakta. Etkileşimi çok olan kullanıcılar, yani sosyal medya fenomenleri ya da “influencer”lar marka ve işletmelerle ücretli ortaklık gerçekleştirerek kazanç elde etmektedir. Sosyal medyada, paylaşım yapmak isteyen herkes yer alabiliyor, bunun için bir eğitim ya da bilgi birikimine pek de gerek yok. Bir kampanyı en hızlı şekilde kitlelere ulaştırabilmek için kullanılan sosyal medya sayesinde ülkemizde de birçok güzellik meydana geldi: Bir bebek için ameliyat parası toplandı, kayıp hayvanlar bulundu, evsiz hayvanlarsa yuva sahibi oldu, durumu iyi olmayan öğrenciler giydirildi ve okul ihtiyaçları karşılandı, çekilen videolar sayesinde yeni yetenekler keşfedilirken suçlular da bulundu, öz kimliğini bularak kendini özgürce ifade eden kişiler iş sahibi oldu, Türkiye’de önemli bir nokta olan kadına şiddette farkındalık oluştu. Sosyal medya platformlarının içeriği çoğunlukla kullanıcıların içeriğinden oluşuyor. Aslında sosyal medya biziz ve paylaşmak çok güzel bir şey!

WoMen Dergisi için yazdığım bir içeriktir.

Leave a comment

gozde@gozdeyilmaz.com.tr

www.gozdeyilmaz.com.tr

 

www.aogweb.com'a teşekkürler!